Hello There!

Saturday, December 31, 2011

2012

2012 baru bagi kita. Tahun yang baru. Adakah ada niat baru buat kita? Atau masih menggunakan niat yang lama pada tahun yang baru? Diri kita sendiri. 
Biarlah mengedas kan peluru pada pelanduk,bukan ke pokok.

Friday, December 30, 2011

Budak BBQ

Ada seseorang datang ke arah seorang budak.

"Dik buat apa masa malam new year?"

"emm"

"Kenapa senyap?"

"emm.."

"Dik bisu?"

"emm.."

"Ish!"

"Apa beza tahun ini dan tahun depan walau kita sambut?siang tetap siang, malam tetap malam, bangun tidur mandi dan makan,sama je kan? Kalau betul ada perubahan tak apa lah juga."

"err"

"Cuba faham kan yer..Sesetengah orang merasai dan menjiwai hujan, setengah itu hanya mendapat basah kuyup"

"err..ok abang dah faham, Jom ikut abang BBQ."

"Bagus juga, dapat makan dan kenyang..hehehe"

Thursday, December 29, 2011

Quote

 “You may not be her first, her last, or her only. She loved before she may love again. But if she loves you now, what else matters? She's not perfect - you aren't either, and the two of you may never be perfect together but if she can make you laugh, cause you to think twice, and admit to being human and making mistakes, hold onto her and give her the most you can. She may not be thinking about yo...u every second of the day, but she will give you a part of her that she knows you can break - her heart. So don't hurt her, don't change her, don't analyze and don't expect more than she can give. Smile when she makes you happy, let her know when she makes you mad, and miss her when she's not there.” - bob marley

Wednesday, December 28, 2011

Kaku

Sepi,
hanya rebah.

Menung,
hanya tiada pergerakan.

Sedih,
hanya bermain bersama hati.

Menitis air mata. Kaku.

Tuesday, December 27, 2011

Terpaku memikir


Terpaku di sini,
seperti patung tayangan,
tanpa mengelip sekali pun.

Rasa sesuatu yang berat telah menghempap,
menahan bebanan tapi masih cuba menahan,
kari kanan gelap gelita,
penglihatan terombang-ambing,
adakah keputusan nya?
memang tak boleh di terima,
adakah itu niatnya?
terpaku memikir.


Tak mahu itu,
tak mahu itu,
tak mahu itu terjadi,
adakah keputusannya?
jangan buat begitu,
terpaku memikir.


Monday, December 26, 2011

Peluk dengan erat dan sedut hingga menjilat

Aku memberinya kemanjaan di badan aku sendiri. Dia memeluk aku dengan erat sekali. Bila aku kekanan dia cuba berpusing dan memeluk kekiri.

Tiba-tiba aku rimas. Dia tidak mahu melepaskan aku. Dia sentiasa memeluk dengan erat. Aku cuba tepis pelukan dia, tetapi gagal sentiasa kerana dia sentiasa mahu memeluk aku.

Dia bukan setakat memeluk tetapi menyedut-nyedut aku dengan mulutnya. Tepis.

Aku putus asa kerana dia sangat berdegil.

Aku halau nya dengan kasar tanpa berperi kemanusiaan. Tetapi dia berdegil dan seperti tidak memahami yang aku tidak suka padanya. Hanya dia suka aku pada ketika ini.

Aku menepuk-nepuk dia tapi dia pandai menepis tepukan aku. Dan aku menampar, tetapi tidak berhasil.

Aku mengambil penyembuh nyamuk, dengan kejamnya aku menyembur di hadapan mukanya. Dia mabuk dan mata nya pedih. Dia tidak dapat menahan dengan serangan aku dan dia rebah ke lantai.

Aku mengikat tali di lehernya dan supaya dia berdisplin. Engkau lalat yang degil.

Dan aku boleh meneruskan rutin seperti biasa. Lalat yang suka terbang.

Sunday, December 25, 2011

Status facebook 2

Apa yang kau merepek la apy. Anda tak faham, bukan merepek tetapi konspirasi buah fikiran.

  • 'rustu'
  • 'tongkat ali dipinjam gorila'
  • 'grodol lefted''orang gila malang nasibnya, gorilla hanya memerhatikan saja'
  • 'broshop'
  • 'gorilla cinta pada negaranya dengan cara patriotik dalam dirinya..bukan kerana seseorang penaklukan seseorang'
  • 'orang gila bergaduh air bersama orang gila'
  • 'bila gorilla makan kit kat, hyper dia'
  • 'ada kau fikir pasal orang gila?kau suka fikir kau tak gila..kau gorilla'
  • 'dari berjuta-juta tahun raksasa sentiasa hendak bersama dengan gorilla, orang gila dan mui.'
  •  'kamar retired'


Saturday, December 24, 2011

Wednesday, December 21, 2011

Muda

Pagi,
gelap,
lewat bangun,
baring sepanjang hari,
tak mandi,
muda.

Tuesday, December 20, 2011

Masih

kadang mengapa kala,
kena mengapa mengena,
adakah itu jodoh nya?
bercelaru rasa,
penat rasa,
tapi masih tabah.

Friday, December 16, 2011

Kotak suara hati

Aku sudah tidak mahu berbisik di dalam hati,
lontaran kata-kata membuat aku lebih tenang,
tetapi hanya betul,
semuanya perasaan dari hati.
Alhamdulillah.

Sunday, December 11, 2011

'Katebang' mendarat

sepeda
mobil
kecepatan
kebutuhan

'Katebang' mendarat
Aku sudah pulang.
Seronok.
Letih.

Wednesday, December 7, 2011

'Katebang'

'Katebang'
Tinggi engkau melayang,
laju engkau memecut,
untuk membawa ke sana,
ke negara orang.

'Katebang'
Esok akan aku berada di dalam perut engkau,
semoga engkau selamat,
aku perlu ke sana.

'Katebang'
Engkau kapal terbang.

Tuesday, December 6, 2011

Yahudi punya orang

Di suatu pagi, sebagai life guard yang termenung sepanjang hari.

"bang, seluar pendek tidak boleh pakai dekat kolam ini. Yang boleh baby pool sahaja"

Memang lembut kata-kata arahan itu.

"kenapa tidak boleh!? Orang tu boleh!"

"Bang, kami keje guna mata. Memang la kadang-kadang kami tak nampak bila dia masuk"

"Apahal pulak! Aku pakai seluar renang ni!"

"Tak boleh juga bang,  dekat sini ada peraturan nya. Kene pakai tight juga. Boleh sewe dekat kiosk tu"

"Adoyai!yahudi punya orang"

"Abang ni nak mengyahudikan orang apa hal! Saya cakap elok-elok saja kan. Macam abang ini Islam sangat! Kalau abang tak nak ikut boleh tinggalkan tempat ni. Kalau tak puas hati kita settle kat lua!"

Abang itu senyap membisu dengan muka yang bengang dan bersalah.

Monday, December 5, 2011

Fuyoo

Mimpi

Di dalam kelas aku tekun belajar. Membeliak mata melihat segala pengiraan yang tidak akan aku faham. Apa ini semua? Lantak.

Jam 3 tepat. Menandakan habis waktu kelas.

Keluar nya dari kelas, bertepik kawan-kawan aku dari kelas lain. Seramai 200 orang pelajar di dalam kelas nya dan di ajar seorang pensyarah. Kampus nya tiada satu dinding batu yang menghalang suasana luar. Hanya bertiangkan besi dan cermin di sekeliling.

"Oi apy!ko habis kelas ke?!"

"Dah."

Tiba-tiba seorang wanita yang amat cantik. Kulitnya putih, berambut lurus diikat dengan rapi dibelakang, berbaju kurung putih, mata yang bersinar dan bibir yang merah semula jadi. Memang lawa dan ayu.

Dia telah memberi nombor telefonnya pada aku. Aku terpaku dan rakan aku menepuk aku di kepala. Aku tersedar dari tidur.

Aku cuba mengingat kembali nombor telefon yang diberi di dalam mimpi aku itu. 013-5+++++9.

Cuba mendail. Dan berdering.

Pelik.

Dan seorang wanita berkata "Hello". Aku putuskan talian.

"Fuyoo"

Thursday, December 1, 2011

Bila Otak Memerah

Klik pada web archdaily. Hanya melihat untuk idea. Di sisi butterpaper yang kosong tanpa tembakan idea yang didaskan.

Idea.

Otak melayang mahu terbang ke negara orang tak lama lagi. Tak sabar hati.

Idea. Fokus.

Apa yang perlu di bawa.

Idea. Cuba fokus.

Mahu beli apa disana?

Idea. Fokus la, esok personal crit!

Arghhh.. Aku rasa aku dapat fokus dan idea. Lagi sikit. Nak datang dah.
Idea aku hanya tidur, Fokus pada mimpi apa yang dimimpikan sekarang.
Esok baru fokus pada idea, dan idea itu kita fokuskan.


Tuesday, November 29, 2011

Rahmat

Hujan lebat.

Aku lari dengan laju untuk elak hujan. Tapi tak ada guna nya. Basah seluruh badan.
Ini semua rahmat yang diberikanNya. Aku bersyukur.

Aku kembali pada hujan. Aku bermain hujan.

Sejuk.

Sunday, November 27, 2011

Hello too

Trutt trut...

"Hello!"

"Hello too"

"Saya dari kaunter pertanyaan, awak sedang buat apa?"

"hahh?"

Thursday, November 24, 2011

Congestion Away

Kau rasa apa yang aku rasa?
Aku rasa.
Aku lakukan dengan ikhlas.
Aku ingin menahan kesesakan diri, pada masa yang sama aku mahukan keluar dari belenggu ini.
brrrrrr..

Wednesday, November 23, 2011

Foster the People - Pumped Up Kicks


All the other kids with the pumped up kicks you'd better run, better run, outrun my gun.
All the other kids with the pumped up kicks you'd better run, better run, faster than my bullet.

Tuesday, November 22, 2011

Architorture



Precedent studies.Selesai.

Bermulanya dan juga permulaan sebagai pelajar architecture menjalani kehidupan yang angker dan menebalikan sistem kehidupan.

Brief. Sudah diberi.

Bersiap sedia.


Monday, November 21, 2011

AAAUUUMM!

Tidak ada untuk diperkatakan, Kitalah juara. Tahniah pasukan harimau muda yang telah bermati-matian untuk kemenangan Malaysia.Demi cakaran dan cakaran harimau yang telah beri dan akhirnya berjaya.

Tahniah..

Dan tidak lupa juga selamat berjaya pada sukan yang lain untuk memenangi pingat emas.

AAAUUUMM!

Saturday, November 19, 2011

Fikir, fikir lagi.

Aku sendiri saja.

Fikir.

Fikir lagi.

Ada benda yang tidak kena pada diri ini. Melihat kolam biru yang menyinar dimata. Ranjang dan terjun. Akhirnya aku kentut juga.

Lega. Segumpulan buih naik keatas.

Argghh..

Friday, November 18, 2011

Kesusahan mengajar

Bila hidup senang. Memang susah hendak sesuaikan diri untuk susah. Tapi aku amat memahami apabila susah dan senang.

Aku bersyukur kerana kesusahan mengajar segala-galanya.

Biar merangkak dahulu, bukan terus berdiri. Bila sudah tahu berdiri, kita berjalan, berlari dan melompat.

Thursday, November 17, 2011

M.A.M Store Ads

Click this word!
Hey shopaholic , Mix and Match #1 is available . Grab them now ! Happy shopping everybody!
Marilah singgah dan lihat pakaian blogshop aku. Jika berminat hendak beli, ada tertera segala informasi di situ. Terima Kasih.

Monday, November 14, 2011

Panas

Aku tenung ke arah awan. Memang nasib aku.

Tahi burung telah menepek ke arah muka. Panas.

Sunday, November 13, 2011

Friday, November 11, 2011

Coldplay - Paradise



Everyone imagines a different one
11.11.11
everybody take this 1 and imagines.

Thursday, November 10, 2011

Majoriti

Rasa sudah gah?
Rasa sudah cantik?
Majoriti.
Jangan takut, memang sentiasa begitu.
Akan ramai akan memuji.

Wednesday, November 9, 2011

Nekad

"Aku nekad!"

"Nekad apa nya?"

"Nekad..eemm..aaa..."

"Cakap betul-betul. Apa tu?"

"Sorry silap,aku naked!"


Tuesday, November 8, 2011

Meronta-ronta

Aku lelap mata dan bermimpi.

Dimana aku??
Kenapa aku dikeliling oleh orang yang aku kenali. Adakah mereka zombie yang ingin memakan aku. Aku ditarik ke atas dan tiba-tiba jatuh rebah kebawah.

Sedar. Sekeliling aku gelap.

Aku berjalan kehadapan tanpa arah tuju untuk mencari jalan keluar.
Dimana aku?
Dimana jalan keluar.
Tolong aku!Ya Allah!Tolong aku!

Menangis.

Aku cuba berlari dan lari tanpa henti. Tiada perasaan penat. Semasa berlari, tiba-tiba aku terjatuh di suatu lubang.

Pengsan.

Pabila sedar, aku dibungkus seperti orang yang sudah mati. Diselimuti dengan kain putih yang di ikat di kaki dan kepala. Aku meronta-ronta menjerit.Tolong!Tolong! Aku berada di dalam lubang yang kecil dan sempit. Susah aku mahu keluar dari situ. Tiba-tiba ada kayu menutupi lubang ini.

Adakah aku sudah mati?Tolong. Jangan tanam aku. Aku meronta-ronta. Tolong!

Aku tersedar dari mimpi itu.

Tersandar di dinding dan senyap.

Air mata mengalir.

Sunday, November 6, 2011

Salam aidiladha

Salam aidiladha untuk keluarga dan rakan-rakan sekalian. Fikirkanlah pengertian aidiladha itu sendiri dari segi konteks sejarah dan pada masa sekarang dan mengambil pengertian dan iktibar dari menerusi pada diri sendiri atau umat Islam di sekeliling.

Alhamdulillah.

Friday, November 4, 2011

Isi

Setiap helaian aku membelek.
Setiap helaian aku membaca.
Tapi hanya perkataan.
Dimana kata-kata kandungannya?

Menghembus nafas.
Tutup.

Thursday, November 3, 2011

Kisah Mui,Ultraman dan Raksasa 5 - Hati dan perasaan

Mui terkejut setelah mendapat tahu bahawa ultraman mendapat barah hati. Menangis tidak henti. Raksasa amat sedih dengar dengan berita itu kerana raksasa adalah sahabat karib ultraman dari kecil dan Mui adalah buah hati kepada ultraman.

Ultraman disarankan untuk menjalani pemedahan dengan segera.Raksasa telah sukarela untuk mengantikan otaknya kepada hati ultraman. Mui terkejut dan berbangga dengan raksasa.
Sebenarnya raksasa mempunyai perasaan suka pada Mui. Tetapi Mui tidak mengetahuinya. Perbuatan raksasa ini adalah udang disebalik batu.

 Ultraman dan raksasa sedang menjalani pemedahan.

Akhirnya, ultraman dapat diselamatkan tetapi raksasa tidak dapat diselamatkan. Sungguh sayu ultraman dan Mui kerana sahabat mereka tidak dapat diselamatkan. 

Sebenarnya raksasa masih hidup di dalam hati ultraman kerana raksasa mahukan Mui dan sanggup berkorban untuk mendapatkan Mui. Raksasa merasakan yang dia telah merampas Mui dari ultraman dari hati.


Wednesday, November 2, 2011

John Lennon - Give Peace A Chance

 
Patut didengari oleh sekutu-sekutu tahi yang selalu membuat tahi didunia ini. 

Tuesday, November 1, 2011

Perasaan rentung

"Bro, engkau ni jiwang bagai la"

"Kenapa?"

"Pelik."

"Aku ada hati dan perasaan yang rentung sekarang ni."

"Hahh?"

Monday, October 31, 2011

Acah 2

Memang kerja engkau memutar belit.
Lebih dari kata-kata.

Engkau hanya mahu menawan orang lain dan mementingkan diri engkau sahaja. Dari A ke B dan tiba-tiba ke G. Cerita songsang engkau cuba lakukan dan mengaburi orang lain.

Itu sahaja yang kau tahu. Tapi kosong.

Sejak dari zaman harga tora rm0.80 sehingga menjadi rm1.50, engkau tetap sama. Tiada perubahan.

Sunday, October 30, 2011

Fix you

Badan tiba-tiba berubah, terasa seperti disentap elektrik yang berarus laju. Kenapa? Terasa longlai dan lemah tiba-tiba.

Hati tidak tenang.

Air mata sentiasa menjatuhi disudut perasaan. Ia bercerita seperti ada kegembiraan atau kesedihan. Hanya mampu baring tanpa seurat benang.

Kehendak yang ingin dilakukan tapi gagal. Bukan untuk suka-suka tapi untuk kegembiraan. Tapi masih gagal untuk mengembirakan. Adakah ia di sumpah dengan kesedihan? Harus mencuba untuk memperbaikikannya.

Hanya terdiam terpaku.

Fikir.

Dan tidak henti berfikir.

Berilah ia memperbaikan situasi itu. Ia mampu membawa kegembiraan. Masih mencuba dan cuba lagi. Banyak kekurangan pada diri. Itu adalah pembelajaran apa itu kehidupan.

Sudah dua puluh kali aku mendengar dan melayan Coldplay - fix you.


Friday, October 28, 2011

Mereka

Kerap untuk menutupkan mulut sendiri. Bukan bisu.
Hanya melihat apa yang dibuat oleh mereka. Mereka. Bukan aku.
Bila mereka mahu sedar dari segala kenajisan ini. Bukan mereka tidak diberi akal tetapi lebih zat yang mereka dapat.
Mereka lupa.
Permainan mereka seperti merobek-robek anak patung barbie mereka sendiri. Jelas sekali mereka mempunyai hati hitam. Susah untuk dibasuh.
Memang kejam.

Thursday, October 27, 2011

White Shoes & The Couple Company live KL

 White Shoes and The Couples Company Live in KL

Date: 9th November 2011, Wednesday
... Time: 8pm
Venue: Black Box, MAP @ Publika, Solaris Dutamas
Admission: RM30 presale, RM40 at door

The White Shoes & The Couples Company, celebrated as one of the "best indie pop band to call Jakarta home" by Allmusic.com will play alongside local band, Khottal and French band SayCet to transport the audience into a different dimension of poetic and mesmerizing soundscapes and melodies.

Formed in 2002, The White Shoes & The Couples company blends 1960’s Burt Bacharach-inspired melodies with winsome indie pop to create a truly unique sound that bring us back to the 1970’s or even to the 1930’s, with charming, distinct melodies and orchestration. Singing in both English and Indonesian, they have been named "one of the Top 25 bands on MySpace" by Rolling Stone, featured in Times Magazine and praised by Pitchfork.

Best ni!

Parkway Drive


Wednesday, October 26, 2011

Dasar buaya

"Dasar buaya!"

"Aku bukan jenis begitu"

"Yela, aku saja yang tikam dari belakang guna mulut buaya aku"

"Pak ang!"

*Berubahlah, tiada siapa hendak mengundi erngkau.

Friday, October 21, 2011

Mendaki

Berbeza hidup,
berbeza cara,
berbeza adab.

Segala fizikal dan mental aku luahkan,
ia letih,
tapi kepuasan. Memang aku puas.
Hujan,panas, ribut segala-gala aku rasai.
Hanya kehijauan yang melihat aku.

Puas,
aku puas,
sememangnya aku puas.

Nikmat tuhan yang diberi,
terpukau penglihatan,
ia tidak boleh menikmati dengan kata-kata,
memang luas,
memang besar,
memang tenang.

Aku puas.

Tuesday, October 18, 2011

Monday, October 17, 2011

Santai

Santai.
Hati aku mahu kehijauan.
Itu yang aku mahu sekarang.

Saturday, October 15, 2011

Pilihan



Warna hijau,
hitam,
putih,
merah,
kuning,
biru.

Apa yang hendak diragukan?
hanya perlu fikir dan tetapkan pendirian.

*gambar yang tiada kena mengena.Hanya senang hati

Friday, October 14, 2011

Acah 1

Bukan hendak berbalah,tapi untuk keadilan. Aku tak salah engkau yang salah. Bersuara untuk kebenaran bukan hendak menghuru-harakan.

Memang engkau selalu begitu.

Ramai yang menyokong kau, tapi engkau berlagak angkuh seperti kura-kura yang cuba mengejar arnab lumba lari. Riak.

Thursday, October 13, 2011

Takut

Takut ditakut,
ketakutan menakut,
apa yang ditakut,
penakut tahu apa yang ditakut,
takut penakut,
memang ada rase takut,
takut penakut menakut ditakut,
tapi tetap rasa takut.

Apa yang perlu buat.
Takut

Wednesday, October 12, 2011

Exam

"apa yang engkau tekunkan tu?"

"nak peroleh masa depan ni"
Jari aku tidak henti mengira moment.

Thursday, October 6, 2011

Saturday, October 1, 2011

Urat mata

Plan, section, elevation, 3D perspective, site context, site plan, concept, presentation board.

"dah settle?"
"belum"
"model"

mata kuyu jepun.


Sesebuah bangunan

Intipati sebuah bangunan konkrit atau bahan lain adalah kehidupan.
Ia juga ada cerita dan sejarah.
Pahit dan manis.
Bukan pandangan yang cantik dan bentuk, tapi cari setiap sudut yang ada. Sama ada bentuk atau aliran setiap ruang yang ada.
Sebab apa bersegi, ada sebab.
Sebab apa bersudut, ada sebab.
Sebab apa bulat, ada sebab.

Aku kepanasan dalam ruangan ini. Pencipta dan pemikirnya masih tidak jelas dengan semua ini.

Thursday, September 29, 2011

Significant.



Segelas air kosong aku teguk.

Lihat sekeliling.
Sama macam samalam.
Aku terbangkan sayap aku, tapi di ikat.

Aku hanya senyap dan lihat.

Pemikiran hendak aku letupkan,
tapi sia.
Tak mampu.
Aku hanya buat kerja aku saja.

Monday, September 26, 2011

Deruan minda dan hati

Kejar masa yang ada,
di tarik di surung tanpa kata,
ingin berjaya seruan kita,
tanpa penat lelah,
hati sendiri sentiasa berbalah,
mengganti kata yang ingin mencelah,
Pantas jari mencetak,
segala isi diratah,
minda berjalan mencurah-curah,
penat isi hati tersentak.

Wednesday, September 21, 2011

Tuhan kepada garisan

Melacurkan diri pada satu garisan yang boleh kita perintah. L kod untuk memerintah. 
Kod mewarnai dunia nya.
Boleh menghacurkan segala garisan yang dicipta.
Akan membentuk segala rupa.
Tuhan kepada garisan.
Panjang pendek aku mencipta,
bulat petak dengan ikutan setia,
itulah alam yang sedang aku cipta.

Monday, September 19, 2011

Frinjan 23

Pekan Frinjan adalah acara bulanan yang mempersatukan muzik, puisi, teater, fesyen, aktivisme, buku dan macam-macam.
...
Tempat: Kompleks Belia & Kebudayaan Selangor di Seksyen 7 Shah Alam (depan UNISEL dan di sebelah Tasik Seksyen 7)
Tarikh: 30hb September 2011, hari Jumaat (bukan Sabtu)
Masa: 8 malam (jam 5 petang gerai-gerai jualan sudah dibuka)


Barisan pengkarya

Dibjualkata
Free Deserters
Illya Sumanto
Isma Rudean
Kerusi Sepi
Najwa Latif
Nastia
Perewa Muda
Portgas
Society
Subculture
The Alif 


mari lah datang beramai-ramai. Aku buka booth di sana.

Thursday, September 15, 2011

Puteri

Memang mengagumkan diri ini berada di sebuah struktur konkrit yang besar dan kukuh. Di telinga hanya disumbatkan pembulat suara. Mata yang hanya terbeliak berpusing-pusing.

Berjalan ke arah pencakar langit yang tinggi untuk menonton kisah-kisah karut yang dikarut oleh pengarut. Memang seronok melihat pasangan berpelukan sesama jantina dan berlainan jantina. Itu menghabakan tubuh sesama sendiri.

Aku didatangkan oleh puteri yang berdekatan dengan dunia kayangan.

Cantik.Comel.

Itu saja yang bermain di kepala lucah.

Malam itu aku hanya dilayani dengan menonton kisah-kisah karut. Dan menghabakan tubuh sesama sendiri.

Ilusi tidur aku dimalam yang penat dan lesu. Mimpi.

Monday, September 12, 2011

Crit

Hari berlanjutan hingga heningnya berhari-hari,
berakar rambut terurai ke mata,
diberi selimut tapi masih tercari-cari,
hingga lemah untuk dilaksana.
Pandangan gelap mencelikkan mata,
pabila cerah mati sekali,
buah fikiran terlintas kata,
ditembak untuk memiliki.

Friday, September 9, 2011

Puas

Engkau jalan kehadapan, lurus tanpa ke kiri atau ke kanan. Jangan kebelakang. Langgar dinding. Usap dinding dengan manja hentak kan kepala kedinding.

Puas..

Tuesday, September 6, 2011

Ronyok

Longlai,
selerak,
menyalak,
kelakuan yang sering dihantui,
semuanya kelihatan ronyok mata memandang,
hendak digosok,
tetapi kelihatan ronyok.

Dihantui ronyok,
diselubungi ronyok,
dicaci ronyok,
disyaitani ronyok,
dingonyok ronyok.

Segala anak mata kelihatan ronyok. 


Monday, September 5, 2011

Lelap

"kenapa dengan engkau, pejam mata sebelah kiri dari tadi?kanan engkau celik."

"mata kiri aku tak cukup tidur la."

"lerr"

Sunday, September 4, 2011

Kassim Selamat

Laju memintas,
aku dapat merasa,
sunyi tercantas,
ia berdesing ke telinga.

Sebalik cermin,
ada pantulan bayang-bayang sendiri,
ada yang mememerhatikan,
aku sendiri buta.

*gambar diatas aku menamakan kassim selamat.



Saturday, August 27, 2011

Selamat Hari Raya!

 Selamat hari raya Aidilfitri aku ucapkan pada seluruh muslim di dunia. Mengharap seluruh umat tidak berpecah belah, tidak berperang sesama sendiri dan bersatu berjihad demi Islam. Bukan hanya mendapat duit raya atau habisnya puasa, tetapi menghayatinya tentang kesusahan dan bersabar, dan sentiasa mengingati manusia yang lebih susah dari kita. Bukan untuk ditindas atau mementingkan diri, tetapi menolong.
Bangunan mempunyai satu tiang akan runtuhlah strukturnya, tetapi jika banyak sokongan tiangnya gagah bangunan itu didirikan.

Friday, August 26, 2011

Belum bergerak

Ramai yang sedang lari ke timur dan selatan,
bagaimana rakus mereka dengan keseronokan.

aku masih di tengah - tengah.
bosan.

Thursday, August 25, 2011

Aku mahu tanpa kopi


Luasnya padang,
selama ini ia kecil,
luasnya tapak tangan,
selama ini ia terkepit.

Sekarang ini aku mahu jadi kau,
hanya tahu goyang kaki,
berdansa kekiri dan kekanan,
meminum ais kacang yang enak diwaktu panas,
tanpa kopi,
itu aku mahu.

Tapi itu sementara,
kerana sebentar nanti,
ada yang patut dikerjakan,
patut difikirkan,
memberi sinopsis yang pendek.

Aku mahu tanpa kopi.

Friday, August 19, 2011

Tuesday, August 16, 2011

Cuba menjadi J ke B














Ternyata ia lebar,
ternyata ia besar,
ternyata ia lain dari biasa.

Apa yang dibahas hanya itu saja kita mendengar,
apa yang ditindas hanya itu saja kita bertindak.
Memikir guna ketiak kaki,
ketiak siku pun difikir,
pernah terjumpa kedua-dua ketiak itu?
bentuk dan rupa sahaja yang sama tapi panggilan yang lain.

Bila membentuk bukan untuk diperintah,
bila dirupa jangan dimuntah.

8H - The 8-House



Konsep yang bernas.

Sunday, August 14, 2011

Design III B

Waktu aku berjaga sekarang adalah malam, waktu untuk sementara mati waktu siang.
Untuk mentoleransikan minda dengan mencipta bersama manusia dan alam sekeliling.

Saturday, August 6, 2011

Buntu


Dataran yang luas hanya ada rumput, tapi kering. Dalam otak hanya memikir apa yang patut aku lakukan? meragut?memotong? atau tengok saja?
Adakah itu perbuatan yang harus aku lakukan?
Itu hanya sebuah pemikiran yang hanya berfikir tanpa saluran yang ada akal. Ada fikiran tapi tiada akal. Manusia memang ramai yang memiliki kedua-duanya, tapi saling menggunakan satu saluran. Ada manusia yang hanya ada fikiran tapi tiada akal.
Bukan untuk dibanggakan ada fikiran atau akal. Tapi kenapa mereka sering mencipta selipar berbentuk kaki, bukan tangan atau kepala..

Wednesday, August 3, 2011

Sogokkan

Aku tidak kisah akan dengan kekayaan engkau. Bukan aku minta-minta untuk menjadi kapitalis. Cukup sesuap yang aku makan walaupun sebutir beras.
Segala yang makan adalah najisan. Engkau seperti makan babi dan meminum todi.
Engkau bekerja mencari rezeki.
Tetapi malang....
Sering menindas seperti anjing menggonggong tulang, menjadi toyol menyuruh merompak duit, itu bukan aku. Engkau kapitalis yang berpegangkan dengan tuhan angka, bermalaikatkan dengan harta, bernabikan dunia.

Tuesday, August 2, 2011

Sunday, July 31, 2011

Halangan

Dibaling-baling hingga ketanah. Dicampak. Aduhh!!!badan aku terasa lali dengan keadaan sebegitu.
Bila aku mendirikan diri aku yang sebenar kehadapan, ada yang menyekat roket hati aku untuk berganjak.
Menyirap.

Thursday, July 28, 2011

sshhuuuhhh!!!

 Pada malam ini,
aku hanya kentut,
diruang yang luas,
untuk aku menghalau durjana yang tidak selesa.

Wednesday, July 27, 2011

Buku

Aku ke suatu tempat yang luas yang penuh dengan dongengan rimbunan hutan. Bukan warna hijau tapi warna-warni apabila melihat. Di situ aku berdiri ketengah dan melihat kelangit.
Tiba-tiba...
tapp!!! sebuah buku jatuh menghempap tanah yang dusta dihadapan kaki aku. Aku hanya termenung melihatnya dan sambil terfikir. "Adakah tahi alien yang jatuh?""Adakah ini jurnal seorang superman yang tercicir?"
Aku kutip buku itu dan membuka nya dan ia adalah catitan dosa dan pahala rupanya.

Tuesday, July 26, 2011

Memori



Aku hanya mahu kembali pada memori,
tapi bagaimana?
ingin aku ke memori,
aku mahu kembali lagi.
Menghirup secawan susu yang sejuk sambil mata memacak pada dunia memori. Permainan minda hanya skrin dimain semula.
Ketawa dihati,mengepit mulut tersenyum.
Yang lalu dicatat, yang sedang dimuat turunkan.


Friday, July 22, 2011

Ketegak

genggam sekuat-kuatnya,
kuat lagi dan lagi,
bila dibom dihancur,
bila dibaling dari tingkat tinggi memang tak barai,
susah untuk lepaskan,
kenapa?
itu persoalan susah untuk diubah,
bukan tidak kisah,
tapi memang begitu,
sentiasa mencacak diri tanpa tumbang.

Wednesday, July 20, 2011

Coldplay - Fix You


Lights will guide you home
And ignite your bones.
And I will try...
To fix you.
A full of poetic of this lyric that reminds us who we are.

Tuesday, July 19, 2011

Takut

Hanya inspirasi,
bukan tiru,
bebal,
tapi bijak,
tapi jantung ini tetap laju.

Saturday, July 16, 2011

Mimpi

aku bermimpi,

"Oppss!!minta maaf! aku lupa apa yang aku mimpi tadi" bangun sambil merasa seluar yang basah.

Friday, July 15, 2011

Kenajisan

Disiram layu,
dicincang tak putus.

Bukan sebab kucar-kacir,
untuk aman dan sunyi,
manusia dilaknat,
busuk kau beri.

Wednesday, July 13, 2011

Harapan

Harap kau ada harapan yang tinggi,
harapan yang berharap pada harap seseorang,
aku sanggup menunggu,
bukan untuk merevolusikan diri,
atau menindas,
tetapi hanya kau yang diharap.

Jika kau sekali menghiris kulit,
akan ada parut untuk selamanya,
ada ubat untuk diubati,
tetapi kesan parut akan berlarutan.
Akan kau berlayar jauh,
akan aku ikuti,
tahan letih atau lenguh,
itu aku akan dalami.

Monday, July 11, 2011

Urbanscapes 2011


 Aku vendor pada event ini, jom kita ke urbanscape.
Astaka,Petaling Jaya.
Jam 12 tengahari dan berakhir pada 12 tengah malam.
Pada 16 Julai 2011.
Booth aku pada nombor ke 47, jenguk-jenguk dan singgah untuk bershopping.

Sunday, July 10, 2011

Penukaran nombor diri

10 Julai.
Hanya tarikh untuk menjadi raja. Tahun ini 10 Julai hanya sendiri. Tiada pengeboman, tiada tiba-tiba.
Aku berbaring bersandarkan kepala dengan bantal sambil termenung.
Hanya usia yang ada perubahan pada diri aku. Sejuk, damai dan sayu di sekeliling. Itu adalah 10 Julai.
Hmmmm...

Selamat Hari Jadi diri puaka ini.

Saturday, July 9, 2011

Mereka

Apa yang hendak cerita tentang pak pandir terfikir hari ini adalah orang gila berpimpin bersama zombie kerana mereka.
Mereka suruh silang tangan untuk bagi mereka jilat punggung mereka,tapi punggung mereka busuk....baik mereka bogel dulu,baru boleh yang lain bogel sama...najis!

Thursday, July 7, 2011

Hati mengecil

Bukan aku herdik,
bukan aku hina,
bukan aku bogelkannya.

Ia bukan penghinaan tetapi kejujuran tanpa lapis.

Wednesday, July 6, 2011

kikir pemi me kan

sejak,
sejak itu,
sejak ini,
aku mengharap pada pemikir,
yang lebih iktiraf dari aku,
lebih tinggi dari aku.

Hasrat memang ingin tersenyum,
dengan kata-kata setaraf aku,
memang seperti,
berjamuan roti canai dengan pinggan yang sama.

Tapi berak nya batu yang keluar,
memang pedih untuk disingkapkan,
itu adalah pemikir yang lebih fasih dari aku.
Bukan untuk aku buat dengan hati yang busuk,
tapi itu luahan atau penyampaian aku sendiri.

Memang harus aku ambil tahu,
patut menerima,
dari segi,
pemikir yang memikir,
pemikir yang difikir,
pemikir yang fikirkan.

Tuesday, July 5, 2011

As Architecture Students

Terima kasih kepada kawan-kawan dan crew yang menolong dan tidak berhenti untuk menghasilkan pembikinan video ini. Tayangan video ini telah menempatkan nombor 3 dalam competition Multimedia dalam program Terang. Ini adalah untuk KLIUC Architecture, dan ini untuk semua.

Wednesday, June 29, 2011

Tabah

Kau usaha,
tapi kosong,
kau inginkan,
tapi berbeza,
kau kehilangan,
tapi tidak boleh digantikan.
Aku cuba untuk memperbaikikan,
tapi tiada kemampuan.
Sementara masih ada,
tetap tegap tiang pacak ditanah,
tanpa bergoyang.

Monday, June 27, 2011

Alam semula jadi

Mata sepet seperti mengantuk. Telinga hanya mendengar injap kereta bergerak kekiri kekanan untuk menuju tanpa hala tuju. Aku mahukan cengkerik yang menyanyi semasa aku tidur. Aku mahu kan angin sejuk yang meniup hingga ke tulang. Bukan mesin pemberi angin.
Keinginan terjaga dari tidur melihat awan, gunung, seluruh alam semula jadi yang berwarna warni. Bukan menghirup udara yang ditambah perisa debu dan asap.
Memang beruntung selagi ada alam semula jadi yang masih berusaha hidup. Bukan untuk kita permainkan mereka dan menghapus. Selagi ada hidup mereka, masih ada kehidupan kita.

Saturday, June 25, 2011

Frinjan 22

Tarikh: 2hb Julai 2011
Tempat: Laman Budaya, Shah Alam
Masa: 5 petang - 12 malam


Mari jemput ke Frinjan, aku buka booth di sana menjual pakaian dan pelbagai. Ada juga kugiran yang akan mendesingkan di telinga kita dan pelbagai ada... 


Facebook: http://www.facebook.com/frinjan

Wednesday, June 22, 2011

Bala tentera

 *Sasaran oleh Naufal.

Kami tidak kacak,
kami tidak cantik,
tetapi seberapa bala tentera kami datang,
kami redah,
kami tempuh,
kami mengaum,
bersatu jadikan satu hati,
kami akan kuat.

Tuesday, June 21, 2011

Memori kejadian

Hanya gambar ini boleh menceritakan tentang kejadian,
Kejadian yang menentukan suasana,
suasana menentukan perasaan.

Monday, June 20, 2011

Weh gila la weh!weh!

"Weh gila la weh!weh!"
Ada sekumpulan gorilla yang terkena virus yang dibikin oleh penyelidik disebuah negara yang tidak bertamadun.
Mereka telah menjadi zombie. Tiada ubat dan pengubat. Tetapi orang gila masih kuat bertahan tidak menjadi zombie kerana mereka kuat dari segi mental.
Sekarang mereka yang gila sedang berperang dengan zombie. Zombie cuba untuk meluaskan kawasan mereka.

*Ini adalah tersirat untuk dipertikaikan.

Friday, June 17, 2011

Letih



kaki keras,
tangan longgar,
otak beku,
badan tersasar.

*sudah pulang dari johor Terang dengan membawa kejayaan multimedia.Tahniah crew yang menolong dan student archi kliuc lain.